27.10.2008

Touareg Trail's Pre-Start on Tuesday 28.10.2008 in Valkeakoski

International HAMK on Route...

Lähdin tiistaina 28.10. erityisvarustellulla Citroën 2CV:lläni matkaan kohti Brysseliä. Olen ajokumppanini kanssa ainoa suomalainen tiimi kansainvälisessä Touareg Trailissa, jossa saa ylittää itsensä ja pyrkiä taltuttamaan luonnonvoimat ja –vaarat Euroopan valtateillä, Marokon vuoristossa, Mauretanian hiekkadyyneillä, Beninin viidakoissa ja suoalueilla – ja perehtyä kevytvauhtisessa kilpa-ajossa paikallisiin oloihin ja ihmisiin.

Touareg Trailin todellista pre-startia todistaa tiistaina parisensataa Valkeakosken Campuksen opiskelijaa hiekkakentällä HAMKin yksikön vieressä.


Hankin Citroënin Hollannista vartavasten Touareg Trailia varten. Se on kertaalleen jo kulkenut läpi Saharan ja saanut siellä kunnon hiekkapuhalluksen. Sponsoritarrojen kiinnittäminen onnistui vain sikaflexin avulla. Afrikan öiden totaalista, mystistä ja pelottavaa pimeyttä silmällä pitäen asensin “Kymppiini” lisävaloja roimasti. HAMKin tarrat ovat konepellissä. Lähtöön on neljä päivää.

Marraskuun 1. päivänä Brysselissä kokoonnutaan lähtöön, hyvästellään tutut ja perheenjäsenet, ja varsinainen seikkailuajo alkaa kello 12:00. Kaikkiaan 25 tiimiä ajaa ensin yötäpäivää Belgian, Luxemburgin ja Ranskan läpi Espanjaan. Vain 24 tuntia myöhemmin Barcelonan satamassa pakkaudumme laivaan, joka vie Marokkoon, Tangeriin. Sieltä alkaa, kuten Afrikan tähdessäkin - varsinainen trail.


“The route can be divided into 3 main stages: The Sahara ‘Mother of all deserts’ (Morocco & Mauretania) with merciless and sandy dirtroads (pistes) to cross. You will see the mystical sand dunes & camp in bivouacs surrounded by enormous dunes. -The Sahel (Mali & Burkina Faso) with its nomadic tribes, legendary camel caravans, fascinating trading towns, the Dogon country (Unesco World Heritage), etc. - Voodoo country (Benin), where the misty hills and green plains of North Benin dominate the landscape. In the north we enter the country via the Pendjari wildlife park with the highest concentration of wild animals of West-Africa. From there on, we only drive south to the tropical forests and the white palm fringed beaches in Grand Popo where we organise Benin's biggest beach party.”


Noin neljän viikon kuluessa ajetaan 9 000 km läpi Afrikan mantereen; läpi seitsemän maan, ylitetään Atlas-vuoret, Sahara, Sahel ja päädytään Beniniin Atlantin rannalle. Matkareitti kulkee myös legendaaristen keitaiden, kuten Marrakechin ja Ouagadougoun, kautta. Timbuktu ohitettaneen noin sadan kilometrin päästä. Siellä olisi kiva käydä, mutta ei toisaalta ole hauska eksyä kisareitiltä. Sadan kilometrin keikka sinne voi viedä voiton sivu suun. –Vaikka ajoon käytetty aika on yksi kilpailukriteeri, vauhti ja nopeus ei ole tärkein asia tässä rallissa. Todellinen kilpailu muodostuu erilaisista tehtävistä ja haasteista, jotka tiimien pitää ratkaista ajon aikana. Keskeistä on, että tiimit oppivat tuntemaan ne maat, joiden läpi ajetaan, myös kulttuuriselta ja historialliselta kannalta.


Varusteita mahdollisimman vähän! Navigointiin on GPS, yhteydenpitoon satellittipuhelin. Tarpeellisia varusteita ovat viidakkoveitsi – mahdollisesti Beninin viidakossa pitää raivata sadekauden jäljiltä itse tietä – ja lapio. Jämerä tunkki ja teräksiset kulkusillan pätkät auttavat kun kaivetaan auto hiekasta, ja kun ylitetään syvimpiä mutaojia. Rättärin oma bensatankki vetää vain 25 l, joten 40 litran varatankki on tarpeen. Juomavesisäiliöt vetävät 20 l, ja 2CV:n kulttiöljyä (Yacco) on valmistajan lahjana myös pänikkä perässä ja lisää auton sisällä. Päivisin on Afrikan mantereella n. 35 °C ja yöllä kymmenen astetta vähemmän. Marokon vuorilla tosin yöt kylmenevät jopa nolla-asteisiksi. Yövymme yleisimmin ulkona teltoissa sovituissa leiripaikoissa, joihin on määrä ehtiä ennen umpipimeän laskeutumista.


Minulla on ollut tilaisuus matkustaa kaikilla mantereilla yli sadassa maassa ja monenlaisissa oloissa; autolla ajaen, paikallisia kulkimia käyttäen, paljon kävellen. Joskus on pitänyt lentää, mitä kulkemistapaa vahvasti kartan. Olen pysyvästi seikkalija. Vaaranpaikkoja on kai tielle sattunut, mutta niistä on aina selvitty, kokemusta on kosolti.


Touareg Trailiin osallistun ensi kertaa, ja into ja odotukset ovat korkealla. Minulla on melkoinen liuta harrasteautoja Aston Martinista Land Roveriin, mutta rättäri on ennen kaikkea reissuauto. Sitikka minulla on ollut 15 vuotta. Tämä “TT-Kymppi” on tuore hankinta, sillä nyt alkavan rallin oloissa ei vanhalla sitikallani taitaisi pärjätä. Uushankinta-sitikan kori on vahvistettu sääntöjen edellyttämin turvakaarin, ja muutenkin viritetty kestämään tulevat koitokset. Toissa päivänä vaihdoin siihen vielä konepellin, jotta saan varapyörän painon etuakselille. Citroën 2CV on erinomainen ralliauto, sillä se on luotettava, kestävä ja erittäin maastokelpoinen.


Touareg Trailiin osallistuminen tietysti maksaa, mutta mikäpä harrastus ei maksaisi. Mutta kulttuurit, kansainvälinen yhteisöllisyys, seikkailuhenki, kokemukset jotka ovat arkea suuremmat, hyvät ystävät ja seikkailutoverit ympäri maailman – ja autolla matkustaminen, matkan päällä oleminen – on kevyesti kaikkien uhrauksien arvoista.


Matkatavaraa ei paljon oteta, sitä ei mahdu mukaan. Takaluukku on jo puolillaan auton varustelaatikoita, työkaluja yms., ja kahden miehen matkatavaroiden pitää olla mitättömän vähäiset. Tämä tuoli on ollut minulla aina automatkalla mukana, kymmenien vuosien ajan. Se on muovinen, joskus muinoin valkoinen, puutarhatuoli. Tuoli lähtee nytkin mukaan. Meillä on reitin varrella ainoastaan yksi vapaapäivä, joten kovasti ei ehdi istuksia, mutta silloin on sitten sitäkin mukavampaa!

Matkalta en pysty lähettämään kuvia ajantasaisesti enkä raportoimaan sähköpostitse ajon vaiheista, kentät ja tietoverkot ovat sen verran kehnot… alueilla joilla villieläimet ja hiekkamyrskyt, monsuunisateet ja kuumuus ovat arkisempia kuin alilähettimet ja laajakaistat.

Lue tältä foorumilta kuulumisia matkan varrelta.

2 kommenttia:

HAMK kirjoitti...

Great blog! Have a save trip.

Regards from the intensive week in Denmark

Sven

http://hamk-ib.blogspot.com
http://www.baltic-business.org

bamboolandfi kirjoitti...

The car looks so funny and... pretty :D